Seth Hitfat

Apakah Yang Berlaku Kepada Badan Anda Selepas Bersenam?

Jika anda pernah berusaha untuk mendapatkan bentuk badan yang cantik, anda mungkin akan terkejut mendengar fakta bahawa badan anda akan melalui banyak perubahan. Selain daripada perubahan bentuk badan yang lebih cantik, apa sebenarnya kesan bersenam terhadap otak dan badan anda?

Terdapat 9 perkara yang berlaku kepada badan anda apabila anda bersenam!

 

1) Sengal urat

Adakah anda pernah memulakan rutin senaman dan keesokan harinya apabila anda bangun, anda tidak dapat bergerak? Jangan bimbang. Badan anda berasa sakit kerana ia cuba untuk membaiki otot yang terkoyak dan membina lebih banyak sel-sel otot baru setiap kali anda bersenam. Jika anda terus bersenam, anda akan mula perasan badan anda berubah dan otot anda semakin besar. Ya ia agak menyakitkan untuk satu atau dua minggu, tetapi itulah penanda bahawa anda telah bersenam dengan bersungguh-sungguh.

 

2) Sistem penghadaman makanan lebih pantas

Adakah anda tahu bahawa senaman boleh membantu anda jika anda berasa sembelit? Baik ia benar, bekerja di luar mempercepatkan sistem penghadaman anda! Kerana bersenam mempercepatkan masa yang diambil oleh makanan untuk melalui sistem usus anda, ia bermakna badan anda menyerap kurang air dari najis anda. Semakin banyak air kurang diserap dari najis, semakin kurang risiko sembelit dan anda akan lebih mudah untuk lawas.

 

3) Perasaan lebih baik

Terdapat hubungan kuat antara perasaan gembira dan senaman. Impaknya yang kuat boleh dirasai selepas 5 minit senaman. Orang yang berumur di antara 16 hingga 65, didapati lebih gembira dan berpuas hati dengan kehidupan mereka jika mereka bersenam dengan kerap! Tidak kiralah jika anda mengangkat berat atau berlari, memastikan tubuh anda sentiasa bergerak dan berpeluh adalah cara yang baik untuk menambah baik perasaan anda secara keseluruhan.

 

4) Meningkat fungsi otak

Apabila anda bersenam anda sebenarnya membantu fungsi otak anda dan melindungi anda dengan lebih baik. Semasa latihan, badan anda akan mengepam lebih banyak darah dengan laju ke seluruh badan anda. Ini bermakna otak anda mendapat aliran darah dan oksigen yang meningkat. Ini adalah sebab kenapa anda rasa lebih peka semasa dan selepas latihan anda. Dari masa ke masa, senaman juga sangat bagus untuk melawan penyakit otak yang serius seperti Parkinson, Alzheimer dan strok.

 

5) Bakar lebih banyak kalori

Bersenam menyebabkan badan anda bertukar menjadi mesin pembakar kalori. Lebih banyak otot anda yang bekerja, lebih banyak kalori yang anda bakar sepanjang hari anda. Oleh sebab itu, orang yang mempunyai otot yang besar akan mudah berasa lapar lebih kerap. Dalam situasi ini, tahap metabolisme akan meningkat dan yang menariknya ialah anda boleh makan lebih banyak. Jika tidak, sel-sel otot anda akan kekurangan nutrien dan mula memakan diri mereka sendiri. Jika anda cuba untuk menurunkan berat badan, jangan langkau waktu makan, pastikan cara pemakanan bersih, dan anda akan dapat melihat penurunan berat badan selepas itu.

 

6) Tidur yang lebih baik

Ia bukan lagi menjadi kejutan apabila badan anda yang penat setelah melakukan senaman yang berlebihan boleh membantu anda mendapatkan kualiti tidur yang lebih lebih baik. kajian telah menunjukkan bahawa orang yang kerap bersenam pada waktu ptang akan mudah tidur nyenyak pada waktu malam. Terdapat juga berita baik untuk lelaki yang senaman bahawa mereka lebih jarang terjaga di tengah malam untuk ke tandas berbanding lelaki yang tidak bersenam.

 

7) Kurang tekanan perasaan

Jika anda adalah seseorang yang kerap berhadapan dengan tekanan, sudah sampai masa anda perlu mempertimbangkan untuk bersenam! Menurut kajian, bersenam dengan menggunakan kumpulan otot besar walaupun hanya dua kali seminggu boleh membantu mengurangkan tekanan anda. Senaman boleh membantu anda berfikir dengan lebih tenang dan waras. Bersenam juga turut melatih otak anda menjadi lebih kuat menghadapi tekanan fizikal, dan juga tekanan-tekanan lain.

 

8) Fungsi jantung lebih baik

Adakah anda pernah perasan apabila anda mula-mula mula bersenam, kadar jantung anda naik dengan laju? Ini kerana jantung juga adalah otot dan anda juga turut melatihnya bersama! Dari masa ke masa, dan dengan lebih banyak latihan, jantung anda akan mula menjadi lebih kuat untuk mengepam darah dan anda akan mempunyai lebih stamina. Senaman juga turut merangsang pertumbuhan salur darah baru dan secara tidak langsung menyebabkan tekanan darah anda menurun!

 

9) Meningkatkan keyakinan diri

Sudah tentu apabila anda bersenam, badan anda akan mula berubah menjadi lebih baik,. Bersama-sama dengan fizikal badan yang cantik, badan yang lebih sihat untuk bekerja, dan perasaan yang lebih baik, anda akan merasai peningkatan dalam keyakinan anda. Maka, anda berjaya mencipta imej diri yang lebih baik serta peningkatan keyakinan diri. Kehidupan anda akan lebih gembira, tenang dan teratur.

ADD COMMENT