Seth Hitfat

BMI vs Komposisi badan

Anda rasa anda gemuk? Bagaimana anda tahu? BMI anda melebihi 30kg/㎡? Adakah itu benar?

 

Apakah BMI?

BMI (Body mass Index) atau Indeks Jisim Badan adalah pengiraan yang digunakan untuk menentukan sama ada anda berada dalam berat yang sihat ataupun berlebihan berdasarkan ketinggian dan berat badan. Apabila BMI anda naik, begitu juga dengan risiko anda mengembangkan penyakit yang berkaitan dengan berat badan, seperti penyakit jantung dan diabetesSesetengah pakar menggunakan BMI, atau indeks jisim badan, sebagai cara yang paling tepat untuk menentukan kesan berat badan terhadap kesihatan anda. Malah, kebanyakan penyelidikan perubatan menggunakan BMI sebagai penunjuk status kesihatan seseorang dan risiko penyakit.

Formula yang anda boleh gunakan untuk menentukan BMI anda adalah;  Dimanakah kategori anda?  

 

Adakah BMI menentukan segalanya?

Selain BMI anda boleh melihat status jisim badan anda menggunakan Komposisi Badan (Body Composition).

 

Apakah komposisi badan?

Komposisi badan tidak secara langsung melihat berat badan anda. Ia adalah ukuran berapa banyak berat daripada keseluruhan berat badan anda berasal dari jisim tanpa lemak, termasuk otot, tulang, tisu penghubung dan air, dan berapa banyak yang datang dari lemak. Sekiranya anda menelan berat badan sebanyak 70kg dan 56kg itu adalah jisim tanpa lemak, anda mempunyai komposisi badan yang 20 peratus lemak badan. Seseorang dengan berat badan dan tinggi yang sama tidak semestinya mempunyai komposisi badan yang sama.

Tujuan komposisi badan yang ideal bergantung kepada jantina anda, kerana wanita memerlukan lebih banyak lemak tubuh daripada lelaki untuk melahirkan anak. Secara umumnya, komposisi badan yang melebihi 32 peratus lemak dianggap sebagai obes untuk wanita; Bagi lelaki, potongan lemak adalah 25 peratus lemak badan.   Sebagai contoh:A dan B mempunyai berat dan tinggi yang sama. Tetapi, A mempunyai lemak lebih sikit berbanding B. Adakah BMI masih boleh digunapakai?  

 Bagaimana anda dapat menyemak komposisi badan anda?

 

Menggunakan peralatan diatas seperti BIA/TANITA ataupun terdapat juga penimpang berat yang anda boleh tentukan komposisi badan anda.

 

Konklusinya, selain BMI anda juga perlu mengetahui status lemak, otot, air dan sebagainya didalam badan anda.

ADD COMMENT